10 wskazówek, jak przygotować rower górski na nadchodzący sezon

Tagi:
10 wskazówek, jak przygotować rower górski na nadchodzący sezon>

Bez względu na to, czy odstawiłeś rower na zimę do piwnicy, czy też jeździłeś nim wytrwale po błocie, teraz jest idealny czas na jego gruntowne sprawdzenie, aby mieć pewność, że na wiosnę będzie w doskonałej formie.  

Po pierwsze i najważniejsze – zawsze warto opracować system sprawdzania roweru. Przegląd można podzielić na różne kategorie, np. koła, rama, zawieszenie, hamulce, układ napędowy itp. lub po prostu przeprowadzić go od przodu do tyłu. Każda z tych metod jest skuteczna, o ile uwzględni się wszystkie podstawy.Oto 10 rzeczy, które należy sprawdzić w rowerze przed wyruszeniem tej wiosny na ulubione szlaki.

1. Opony


Sprawdź, ile bieżnika pozostało na oponach, czy nie kruszą się i nie są starte. Należy sprawdzić, czy na oponie nie ma małych pęknięć lub kolców, które mogłyby stanowić problem na drodze. Sprawdź, czy ścianki boczne nie są nadmiernie zużyte: poszukaj otarć i nacięć, które wystają z opon. Jeśli używasz opon bezdętkowych, teraz jest dobry czas na uzupełnienie świeżego uszczelniacza.

2. Koła

Zakręć kołami, aby sprawdzić, czy nie ruszają się na boki. Jest to również dobry moment na sprawdzenie, czy koła obracają się swobodnie i czy piasty nie są ani zbyt luźne, ani zbyt mocno dokręcone. Ściśnij szprychy, aby upewnić się, że żadna z nich nie jest luźna. Przyjrzyj się dokładnie miejscu, w którym szprychy stykają się z obręczą; nawet delikatne pęknięcia mogą szybko zmienić się w poważny problemem.

Ważne jest, aby w razie potrzeby wyregulować twardość naciągu szprych, ale należy pamiętać, aby nie tworzyć na kole ósemki. Jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności w tym zakresie, oddaj koło do swojego ulubionego serwisu.

3. Hamulce

Początek sezonu to dobry czas na sprawdzenie klocków hamulcowych. Jeśli pozostanie mniej niż 1,5 mm materiału, czas na nową parę.

Podczas sprawdzania kół powinieneś słyszeć słodki dźwięk ciszy. Jeśli słychać skrobanie, należy zmienić położenie zacisku hamulca. 

Tarcze hamulcowe również mogą się uginać, dlatego należy zwracać uwagę na ich chwianie się na boki. Sprawdź, czy klocki hamulców tarczowych nie są nadmiernie zużyte i w razie potrzeby wymień je.

 

4. Zawieszenie

Sprawdź, czy na prowadnicach widełek nie ma wgnieceń lub zadrapań. Użyj czystej szmatki do wytarcia brudu z uszczelek widelca. Sprawdź, czy uszczelki nie są popękane lub czy nie gromadzi się w nich nadmierna ilość płynu; są to oznaki, że widelec może wymagać naprawy.

Po sprawdzeniu przedniego widelca i tylnego amortyzatora upewnij się, że SAG (ugięcie zawieszenia, gdy siedzisz na rowerze) jest na wymaganym poziomie, najlepiej 20-30% skoku widelca lub amortyzatora. Zwiększ lub zmniejsz ciśnienie powietrza zgodnie z odczytem.

Gdy wszystko wydaje się być w porządku, naciśnij widelec i tylne zawieszenie kilka razy, a następnie sprawdź ustawienia skoku widelca i amortyzatorów oraz wyreguluj odpowiednio ciśnienie powietrza.

5. Kokpit

Wspornik kierownicy, kierownica i wspornik siodła to prawdopodobnie trzy najbardziej niewdzięczne elementy roweru górskiego. Chociaż wymagają one bardzo niewielkiej rutynowej konserwacji, nadal ważne jest, aby od czasu do czasu sprawdzać je pod kątem oznak uszkodzenia.

Zdejmij rurę podsiodłową i nasmaruj ją ponownie lub użyj pasty węglowej, jeśli masz ramę karbonową. Zdejmij kierownicę i sprawdź, czy nie ma na niej śladów nadmiernego zaciśnięcia; sprawdź, czy nie ma głębokich rowków, które mogą prowadzić do potencjalnych pęknięć.

Gdy nadejdzie czas ponownego zamontowania kierownicy, upewnij się, że wspornik kierownicy jest prosty, zestaw słuchawkowy jest prawidłowo wyregulowany (nie powinno być luzów ani zacięć podczas przesuwania kierownicy w przód i w tył), a także ustaw hamulce i przerzutki zgodnie z własnymi upodobaniami. Upewnij się, że wszystko zostało dokręcone z odpowiednim momentem obrotowym.

6. Przerzutka

Sprawdź, czy bowden przerzutki nie nosi śladów zużycia, zwracając szczególną uwagę na miejsca, w których linki zatrzymują się na ramie. W razie potrzeby należy wymienić postrzępione kable i zużyte bowdeny. Podobny system należy zastosować w układzie hamulcowym. Prześledź hamulce od dźwigni do zacisków i sprawdź, czy nie mają śladów zużycia i zarysowań.

7. Rama

Po sprawdzeniu, czy przerzutka i przewody hamulcowe nie są zużyte, warto sprawdzić także ramę. Mostki hamulcowe i drążki zmiany biegów, które mogą nadmiernie ocierać się o ramę, mogą przebijać ramy stalowe, węglowe i aluminiowe. Można temu łatwo zapobiec, stosując kilka małych, lepkich pasków taśmy maskującej.

Sprawdź, czy na ramie nie ma śladów uszkodzeń spowodowanych przez kamyki, zwracając szczególną uwagę na dolną rurę ramy i rozpórki.

W przypadku rowerów amortyzowanych należy sprawdzać sworznie zawieszenia i tuleje amortyzatorów pod kątem luzów, a w razie potrzeby dokręcać je kluczem dynamometrycznym do odpowiednich wartości zalecanych przez producenta.

8. Napęd

Bez sprawnego układu napędowego nigdzie szybko nie dojedziesz.

Podczas zmiany biegów nie powinno występować zgrzytanie ani przeskakiwanie z jednego biegu na drugi bez poruszania dźwigniami zmiany biegów. Sprawdź, czy stopka zmiany biegów nie jest wygięta.

Należy sprawdzić zębatkę, aby upewnić się, że zęby nie są wygięte lub uszkodzone. (Należy pamiętać, że w większości nowoczesnych komponentów zęby mają różne kształty, aby ułatwić przesuwanie łańcucha z jednej zębatki na drugą).

Sprawdź łańcuch pod kątem zużycia za pomocą narzędzia do kontroli łańcucha. Z czasem tuleje tworzące rolki łańcucha ulegają zużyciu i tworzą luzy, co pozwala na "rozciąganie" łańcucha.

Sezon zimowy to także doskonały czas na odtłuszczenie całego układu napędowego roweru i odpowiednie nasmarowanie łańcucha.

9. Śrubki

Jeżeli nie posiadasz klucza dynamometrycznego a zamierzasz samodzielnie konserwować swój rower, kup go. Listę zalecanych przez producenta wartości momentu obrotowego należy przechowywać na stole warsztatowym lub w skrzynce z narzędziami. Zwróć szczególną uwagę na śruby, na których najbardziej polegasz podczas jazdy, aby zachować swój uśmiech i zęby w nienaruszonym stanie, czyli na wspornik kierownicy i kierownicę.

10. Wyposażenie

Sprawdź, czy bloki w twoich butach są w dobrym stanie i czy buty nie są podarte, ew. czy wkładka w butach jest w dobrym stanie.

Sprawdź kask pod kątem pęknięć i wymień go w razie potrzeby. Jeśli jeździsz z bukłakiem hydracyjnym, poświęć trochę czasu na jego wyczyszczenie. 

Nigdy nie wyrzuciłeś opakowań po batonikach energetycznych? Czy masz na dnie plecaka kilka przebitych dętek? Teraz nadszedł czas, aby się z tym wszystkim uporać i wyrzucić do kosza.

Sprawdź także swoje narzędzia. Upewnij się, że pompka i amortyzatory są sprawne. Jeśli masz przy sobie apteczkę, wymień wszystko, czego używałeś, ale nie wymieniłeś w poprzednim sezonie.