Choć może to wydawać się dziwne nowicjuszom, wielu doświadczonych kolarzy nosi okulary podczas jazdy przez cały rok – nie tylko wtedy, gdy jest słonecznie. Powszechnie wiadomo, że o oczy trzeba dbać. W końcu są to wrażliwe narządy, a ogromna większość informacji odbieranych przez ludzki mózg jest odbierana przez oczy. Okulary zapewniają nam dodatkową ochronę - nie tylko przed szkodliwymi promieniami UV, ale także przed owadami, kurzem, brudem, deszczem, śniegiem itp.

Oprócz ochrony oczu, okulary mogą również zmniejszyć bóle głowy spowodowane mrużeniem powiek w słońcu. Dobre okulary ograniczają promieniowanie słoneczne oraz zapewniają kontrast i wyrazistość, dzięki czemu możesz dobrze widzieć na przykład nierówności drogowe skrywające się w cieniu drzew, a tym samym zapobiegają niebezpiecznym sytuacjom.
Ponadto okulary rowerowe są zaprojektowane tak, aby idealnie przylegały do głowy i całkowicie zakrywały oczy, dzięki czemu chronią je pod każdym kątem. A jeśli naprawdę dobrze pasują i są kompatybilne z kaskiem, są całkowicie stabilne na głowie, co oznacza, że pasują również podczas jazdy po trudnym terenie.
Ponadto okulary rowerowe są niezwykle lekkie, aerodynamiczne i wytrzymałe, a w większości modeli można dopasować nasadkę nosową tak, aby pasowała do ciebie jak ulał.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru okularów rowerowych?
SOCZEWKI
Soczewki są najważniejszą częścią okularów. Na stronie Holokolo możesz wybrać jedną z kilku opcji:
Wymienne soczewki - zapewniają ochronę w różnych warunkach, ale ich największą wadą jest to, że prawdopodobnie nigdy nie będziesz nosić ze sobą wszystkich trzech rodzajów szkieł, w domu przed jazdą możesz wybrać te najbardziej odpowiednie w zależności od pogody.
- Ciemne soczewki odpowiednie na słoneczną pogodę, które chronią oczy przed promieniowaniem UV.
- Soczewki żółte lub różowe, odpowiednie na pochmurną i częściowo pochmurną pogodę. Mają one na celu rozjaśnienie szarego otoczenia oraz dodanie kontrastu i światła.
- Przezroczyste soczewki są idealne na deszczową, suchą pogodę lub do jazdy w ciemności.

Soczewki fotochromowe - automatycznie zmieniają swój odcień w zależności od poziomu naświetlenia. Tak, płacisz dodatkowo za tę technologię. Są jednak odpowiednie dla tych, którzy często jeżdżą w zmiennych warunkach. Zanim jednak zainwestujesz w okulary fotochromowe, zapytaj swojego sprzedawcę o zasięg zaćmienia i oświetlenie, aby się nie rozczarować. Często takie okulary nie mają tak dużego zasięgu światła, jak można by się po nich spodziewać.

Soczewki polaryzacyjne - zawierają laminowany filtr, który przepuszcza tylko pionowo zorientowane światło. To blokuje światło poziome, więc olśnienie jest prawie wyeliminowane. Nadają się szczególnie do ograniczania odblasków na powierzchniach takich jak woda, śnieg i szkło. Dzieje się tak, ponieważ odblaski zniekształcają prawdziwy kolor obiektów, co utrudnia ich rozróżnienie.
Spolaryzowane okulary przeciwsłoneczne mogą być szczególnie przydatne w niektórych sportach (w tym oczywiście w kolarstwie), a także w prowadzeniu samochodu, ponieważ pomagają zwiększyć widoczność, a tym samym uniknąć potencjalnych zagrożeń.

RAMKA
Jak wspomniałem powyżej, okulary muszą pasować jak ulał. Przed zakupem warto wypróbować kilka rodzajów oprawek i osobiście polecam przymierzanie okularów z kaskiem, aby mieć pewność, że nie kolidują ze sobą, co z pewnością powodowałoby spory dyskomfort podczas jazdy.
Ramka powinna być lekka, elastyczna i solidna, a okulary powinny przylegać również podczas patrzenia w dół i ruszania głową. Po prostu nie powinieneś czuć, że masz je na głowie, a jednocześnie muszą zawsze pozostawać na swoim miejscu.
Na stronie Holokolo możesz wybrać jedną z trzech różnych opcji: okulary pełnoramkowe, półramkowe lub bezramkowe. Od ciebie zależy, którą możliwość wybierzesz, ale jeśli mam którąś polecić - im większe, tym lepiej. Jednak zależy to nie tylko od osobistych upodobań, ale przede wszystkim od tego, czy będą ci pasować.

Oprócz bardziej wyraźnych sportowych designów istnieją również tak zwane okulary lifestylowe lub imagowe, które może nie mają tak wielu zalet w wydajności sportowej, ale są bardziej elastyczne jeżeli chodzi o wygląd i można je nosić podczas normalnych czynności.

INNE „BAJERY“
Cennik okularów ma naprawdę szeroką skalę, więc to, jakie okulary wybierzesz, zależy od twojego budżetu. Soczewki są zazwyczaj najdroższą częścią okularów – najlepsze soczewki oferują nie tylko wyjątkową widoczność, ale także właściwości takie jak powłoka oleofobowa*, otwory wentylacyjne zapobiegające parowaniu, a jednocześnie są odporne na zarysowania przy uderzeniu. Najdroższe okulary oferują wyjątkowo lekkie oprawki (niektóre nawet z włókna węglowego), które są elastyczne za uszami, dzięki czemu można je idealnie dopasować do rozmiaru głowy, a także są wytrzymałe i nie ulegną uszkodzeniu nawet podczas upadku .
Pamiętaj jednak, że nawet najdroższe okulary mogą ci nie odpowiadać. Dlatego zamiast próbować więcej typów i wzorów, zastanów się, do jakiego rodzaju kolarstwa będziesz je wykorzystywać i w jakich warunkach.
* Powłoka oleofobowa/hydrofobowa lub hydroleofobowa to zewnętrzna powłoka powierzchni wykonana ze specjalnego związku chemicznego, który odpycha brud i zapobiega jego osadzaniu się na soczewce.