Zacznę od tego, że dziwią mnie ludzie, którzy jeżdżą bez kasków. Może to dlatego, że mnie osobiście kask raz uratował zdrowie i życie. I wiem, że na pewno nie jestem w tym sama. Dlatego zawsze jestem bardzo zaskoczony, gdy widzę rowerzystów bez kasków. Argumenty, które często słyszę, takie jak "ale ja nie jeżdżę tak szybko" lub "to droga inwestycja" są absolutnie śmieszne, ponieważ wypadek nie musi się zdarzyć przy dużej prędkości, ani nie jest prawdopodobne, aby był spowodowany przez Ciebie. A co do argumentu o tym, że kaski są drogie, to pozwolę sobie na odrobinę czarnego humoru: wózek inwalidzki jest przecież znacznie droższy. A poza tym - kask można dostać naprawdę tanio, tutaj np. kask Scrambler od 189 zł. Dlatego proszę, zawsze noś kask - i to na głowie, a nie zawieszony na kierownicy.
Mój kask po upadku
Oczywiście, kask nie jest Twoim "ubezpieczeniem na życie", a międzynarodowe badania nad skutkami ochrony również się różnią. Wiedza o tym, czy kaski zmniejszają ryzyko urazu głowy o 88%, 65% czy 50% (by podać tylko kilka danych) jest ważna głównie dla celów statystycznych, co jest czynnikiem drugorzędnym, jeśli mówimy o zapobieganiu. Najważniejszym aspektem jest to, że kaski zmniejszają ryzyko urazu głowy. [1]
Tak, zdarzają się przypadki, w których rowerzyści doznają poważnych obrażeń mimo noszenia kasku. W tym przypadku, możesz zapytać, po co nosić kask? Kask nie ochroni całego ciała, jego zadaniem jest ochrona najbardziej delikatnej i wrażliwej części - głowy. I choć dynamika wypadku może spowodować urazy głowy, kask łagodzi skutki i zapobiega śmiertelnym obrażeniom. [1]
Zakładam jednak, że skoro czytasz tego bloga, to znaczy, że podjąłeś już decyzję o zakupie kasku i potrzebujesz tylko kilku rad. Z chęcią Ci w tym pomogę. Więc od czego zacząć?
Krok 1: Zmierz się
Zanim zdecydujesz, jaki kask kupić, ważne jest, abyś wiedział, jakiego rozmiaru potrzebujesz i jaki jest Twój obwód głowy. Aby prawidłowo zmierzyć swój obwód, użyj zwykłej miarki krawieckiej i zacznij od środka czoła. Zmierz około 1 cm nad brwiami i wokół najszerszej części głowy - nie za wysoko ani za nisko.
Byłoby miło, gdyby ktoś mógł Ci w tym pomóc, lub sprawdź w lustrze, aby upewnić się, że robisz to poprawnie.
Jeśli nie posiadasz miarki krawieckiej, możesz również użyć kawałka nici, którą następnie zmierzysz linijką.
Krok 2: Jaki typ kasu potrzebujesz?
Przy wyborze kasku ważne jest, jaki rodzaj jazdy na rowerze chcesz uprawiać. Szosa, gravel, MTB, Enduro? Masz rower miejski, albo e-rower? A może potrzebujesz czegoś uniwersalnego? Na szczęście w Holokolo możemy zaoferować Ci duży wybór dla (prawie) każdego rodzaju jazdy na rowerze. Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie bestsellerów:
Kaski szosowe: są lekkie, dobrze wentylowane i aerodynamiczne.
Kaski MTB: są dobrze wentylowane i zazwyczaj posiadają daszek, który chroni twarz nie tylko podczas upadku, ale również przed gałęziami. Mają również wydłużoną tylną część, ponieważ rowerzysta MTB jest bardziej narażony na upadek do tyłu niż rowerzysta szosowy.
Kaski rekreacyjne lub miejskie: są najbardziej ekonomiczne i zapewniają podstawową ochronę dla rowerzystów jeżdżących rekreacyjnie lub hobbystycznie.
Kaski do rowerów elektrycznych: te kaski są specjalnie opracowane i testowane pod kątem uderzeń przy wyższych prędkościach w porównaniu z rowerami miejskimi. Sprawdź kaski Limar Urbe lub Suomy E-cube.
Wybór kasku zależy również w dużej mierze od budżetu, ponieważ kwota może łatwo przekroczyć 200€. Należy jednak pamiętać, że to, że kask jest tani, nie oznacza, że nie jest bezpieczny. Oczywiście możesz dopłacić za dodatkowe funkcje ochronne, takie jak technologia MIPS®, która zwiększa bezpieczeństwo podczas zderzenia dzięki specjalnej warstwie wewnątrz kasku. Ale wszystkie kaski powinny podlegać bardzo surowej europejskiej normie CE EN 1078, więc zawsze upewnij się, że twój nowy kask ma taką naklejkę. [1]
Krok 3: Przymierz kilka sztuk
Gdy już wiesz, jaki rozmiar i typ kasku chcesz wybrać, warto przymierzyć kilka kasków w sklepie stacjonarnym. Jeśli nie masz takiej możliwości i kupujesz online, lepiej zamów 2-3 różne kaski i zwróć te, które nie pasują. Niektóre kaski mogą mieć ten sam rozmiar, ale będą zupełnie inne w dotyku, gdy je przymierzysz. Zwłaszcza jeśli pochodzą od różnych producentów.
Tu wracamy do budżetu. Zasadniczo, im lżejszy kask, tym droższy. Kaski, w których jeżdżą zawodowcy są bardzo lekkie, ponieważ każdy gram to obciążenie. Kształt, aerodynamika kasku, ilość otworów wentylacyjnych itp. są również brane pod uwagę. Nasz zespół w centrum obsługi klienta z przyjemnością pomoże Ci w razie jakichkolwiek pytań, więc nie wahaj się z nim skontaktować.
I jeszcze jedna rada - jeśli masz już zakupione okulary kolarskie, przymierz z nimi swój nowy kask. Ma to na celu upewnienie się, że gogle i kask nie będą się nigdzie dotykać i będą do siebie pasować. Oczywiście obowiązuje to również w drugą stronę - czyli kupując gogle, miej ze sobą kask. Sprawdź również, czy będziesz mógł schować gogle w otwory w kasku, kiedy nie chcesz ich mieć na widoku. Uwierz mi, to bardzo ułatwi Ci życie.
Krok 4: Dopasuj szczegóły
Każda głowa jest oczywiście inna, dlatego większość kasków ma kilka opcji pozwalających na ich dopasowanie. Kiedy już wybierzesz kask, który dobrze na Ciebie pasuje, po założeniu go wyreguluj pokrętło ściągające z tyłu kasku, aby kask stabilnie leżał na głowie.
Następnie należy wyregulować paski. Zacznij od uszu - paski powinny być skierowane w dół w kształcie litery V pod uszami - możesz to regulować dzięki plastikowej klamrze. Ważne jest, aby paski nie uwierały Cię, będzie Ci to przeszkadzać podczas jazdy, zwłaszcza gdy się spocisz.
Zapnij pasek pod brodą. Tutaj bardzo ważne jest, aby dopasować je do odpowiedniej długości. Jeśli za bardzo je zaciśniesz, będą Cię podduszać. Jeśli nie ściągniesz ich wystarczająco mocno, nie spełnią swojego zadania podczas potencjalnego upadku.
Aby to zmierzyć, powinieneś być w stanie przepleść dwa palce pomiędzy zapiętymi paskami a podbródkiem, jak na zdjęciu poniżej.
Na koniec umieść kask tuż nad brwiami - tak jak zmierzyłeś głowę w kroku 1.
Krok 5: Potrząśnij głową
Gdy kask jest już dobrze dopasowany do głowy, delikatnie przesuń go do przodu, a następnie do tyłu i na boki. Jeśli przesunie się o więcej niż pół cm w każdą stronę, musisz go lepiej dostroić lub jest dla Ciebie za duży. Jeśli jednak w ogóle się nie rusza, prawdopodobnie jest dla Ciebie za mały. Jeśli jednak czujesz, że ruchy są odpowiednie, spróbuj ponownie potrząsnąć głową we wszystkich kierunkach. Jeśli rozmiar i regulacja są prawidłowe, kask powinien poruszać się tylko w minimalnym stopniu.
JAK DBAĆ O KASK?
Jak w przypadku każdego sportu, jazda na rowerze sprawi, że się spocisz. Tym bardziej, jeśli masz na sobie nakrycie głowy. Na szczęście kaski rowerowe posiadają przemyślane otwory wentylacyjne, które służą zarówno aerodynamice jak i wentylacji. Mimo tego będziesz się oczywiście pocić, więc musisz od czasu do czasu wyczyścić kask.
Wewnątrz kasku znajduje się wyściółka, która jest mocowana do twardej części kasku za pomocą rzepów. Tę wyściółkę należy zdjąć i wyprać. Wystarczy użyć wody z mydłem i wysuszyć najlepiej na słońcu. Następnie przetrzyj twardą część kasku wilgotną szmatką zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. W lecie polecam takie czyszczenie, jeśli nie po każdej jeździe, to przynajmniej raz w tygodniu - w zależności od tego, jak często jeździsz.
KIEDY ZMIENIĆ?
Zdecydowanie należy wymieniać kask po każdym upadku. Nawet jeśli może się wydawać, że "to tylko zadrapania", kask podczas zderzenia cierpi głównie od wewnątrz, co często nie jest widoczne gołym okiem. I nawet jeśli wydaje się, że jest w porządku, może nie zapewnić wystarczającej ochrony przy następnej kolizji. [1]
Jednak kask należy wymieniać nie tylko po upadku, ale także po pewnym czasie, jeśli nosi się go regularnie. Dzieje się tak dlatego, że czynniki takie jak słońce, pot i wibracje mają wpływ na właściwości ochronne materiału. Dlatego zaleca się wymianę kasku co około 5 lat, jeśli jest on często noszony. [1]
NA KONIEC DOBRE WIEŚCI
Włoski producent Limar, którego produkty również można znaleźć na stronie Holokolo, jest jednym z producentów, którzy oferują unikalny program CRASH REPLACEMENT. Zasadniczo oznacza to, że jeśli zarejestrujesz się na ich stronie przy zakupie kasku Limar, w przypadku uszkodzenia kasku, nawet w razie upadku (!), będziesz miał prawo do 50% zniżki na nowy kask tego producenta. W przypadku upadku i uszkodzenia kasku, wystarczy wysłać swoje dane osobowe oraz zdjęcie uszkodzonego kasku Limar na adres info@limar.com i rabat na nowy kask jest Twój. Oczywiście obowiązują tu pewne zasady, np. rabat dotyczy pełnej kwoty kasku, a przedmiot musi być dostępny w magazynie.
Trzymam kciuki, żebyś nigdy nie musiał z tego skorzystać, ale proszę, bądź odpowiedzialny i załóż kask. Nawet jeśli chcesz tylko wyskoczyć na chwilę do Żabki.
Źródła:
[1] https://limar.com/faq/?lang=en#1527244966877-f0454c78-83be