Jak wybrać swoje pierwsze buty rowerowe?

Tagi:
Jak wybrać swoje pierwsze buty rowerowe?>

Wielu z Was zadaje nam pytanie jak wybrać buty rowerowe – jaki typ, kompatybilność z pedałami, rozmiar, typ podeszwy, zapinanie etc. Doświadczeni rowerzyści z pewnością potwierdzą, że istnieje olbrzymia różnica między jazdą na rowerze bez specjalnych butów i z nimi. Gdybyś jednak zdecydował się zainwestować w buty rowerowe z chęcią pomożemy w obraniu dobrego kieruneku w poszukiwaniach.

Dlaczego potrzebuję butów rowerowych?

Kiedy chociaż raz spróbujecie jazdy w butach rowerowych zauważycie olbrzymią różnicę w swoich osiągach jak i podczas przenoszenia siły, ewentualnie energii na pedał. Jest to spowodowane tym, że buty rowerowe są lekkie, mają twardą podeszwę, przez co eliminuje się strata energii. Dlatego też rowerzyści, którzy biorą kolarstwo na poważnie, inwestują w buty rowerowe. Niech wasz budżet będzie jakikolwiek, buty, które zakupicie na Holokolo są dobrej jakości i wytrzymają kilka sezonów. Spójrzcie na to jak na długoterminową inwestycję.

Jak to działa?

Buty rowerowe pracują w symfonii z pedałami ułatwiając w ten sposób pedałowanie. Na spodzie podeszwy mają mechanizm, który przypina się do kompatybilnego pedała. To zapewni Ci lepszą stabilność i kontrolę siły i energii, którą inwestujecie w pedałowanie.

Jak widzisz na poniższym obrazku, kiedy jeździsz w zwykłych trampkach bez zatrzasków (niebieski but), wkładacie energię w naciśnięcie pedała jedynie w jednym kierunku. Buty rowerowe umożliwiając Ci natomiast również ciągniecie pedała do góry (czerwony but), czyli użycie energii w o wiele bardziej efektywny sposób.

Różnica cenowa między drogimi i tanimi butami na rower może wynosić nawet do 1300 zł. Jako początkujący nie będziecie potrzebować najdroższego modelu, zatem jak zdecydować, które będą najbardziej odpowiednie?

Typy butów rowerowych i zatrzasków

Wybór odpowiednich butów, które będą najbardziej odpowiadały Twojemu stylowi jazdy zapewni Ci najwyższy komfort i efektywność. Buty rowerowe możemy podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  1. Buty rowerowe MTB na rower górski – zatrzask SPD (Shimano Pedaling Dynamics) – kompatybilność z pedałami jest prawie stuprocentowa dzięki 2-dziurkowemu standardowemu zatrzaskowi. Buty MTB są bardziej wszechstronne i dają kolarzowi większą swobodę. Zazwyczaj podeszwy MTB nie są aż takie twarde jak przy butach drogowych i mają gumowe wyżłobienia, dzięki czemu da się w nich również chodzić (choć nie na długie dystanse).
 

2. Szosowe buty rowerowe są odpowiednie jedynie do jazdy, nie nadają się do chodzenia. Przejdziesz w nich od drzwi do roweru, może na kawę czy piwko podczas przerwy, ale nie dalej. Buty szosowe, w przeciwieństwie do MTB, mają zazwyczaj bardzo twardą podeszwę, nie mają gumowych elementów. Twardość podeszwy zapewnia bardziej efektywne rozłożenie sił podczas pedałowania.

Szosowe buty rowerowe nie są aż tak wszechstronne jak MTB i istnieje kilka różnych zatrzasków, które nie są kompatybilne z pedałami od innego producenta. Większość butów szosowych ma na podeszwie 3 dziury do zatrzasków.

Przedstawiamy cztery typy zatrzasków:

  • SPD-SL (SL to skrót od włoskiego słowa Supperlegra co oznacza superlekki)

  • Look Keo

  • Time RXS
  • Speedplay – jeżeli chcesz używać tych zatrzasków potrzebujesz mieć specjalne buty z 4 dziurkami, które są kompatybilne z tym zatrzaskiem.

Zapinanie – wybierz odpowiedni typ zapięcia

Podczas wyboru butów rowerowych najważniejsza jest podeszwa, jednak zapinanie butów również jest ważnym jego elementem. Przyleganie buta do nogi jest ważne w kontekście stabilności i lepszej efektywności. Trzy najbardziej używane rodzaje zapięcia to sznurowadła, rzep i pokrętło.

Sznurówki

Proste, tanie i szybkie zapinanie, do którego wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni. Sznurówki są jednak niepraktyczne podczas deszczowej pogody i błota jak i również nie można ich regulować podczas jazdy. Kiedy zdecydujesz się na buty z sznurówkami zwróć uwagę czy nie są zbyt długie tak, aby nie wkręciły Ci się w łańcuch.

Rzep

Zapięcie na rzep jest popularne i łatwe w regulacji. Większość butów rowerowych ma dwa bądź trzy rzepy, które łatwo dopasowują się do stopy. Minusami zapięcia na rzepy jest to, ze podczas każdej jazdy w błocie łatwo się pobrudzą a potem nie trzymają tak pewnie jak powinny. Innymi słowy musisz je bardzo często czyścić. Istnieje prawdopodobieństwo, że szybko się zużyją w porównaniu z pokrętłem. Kolejnym minusem jest, że jeżeli macie szerokie śródstopie rzepy mogą nie być wystarczająco długie, aby dokładnie dopasowały but.

Pokrętło

Ten system jest wprawdzie najdroższy, ale też najbardziej doceniany wśród doświadczonych kolarzy. Jest to opatentowany system, w którym przepleciona jest zamiast sznurówek cienka żyłka przymocowana do pokrętła bądź dwóch. Kręcąc nim łatwo dopasowujecie but do kształtu nogi nawet podczas jazdy, jeżeli jest taka potrzeba. Jedynym minusem jest cena. Z drugiej strony jest to inwestycja, która się opłaci, jeżeli spędzasz wiele czasu na rowerze.

Skarpety rowerowe

Może przyjdzie Ci do głowy pytanie: co sprawia, że skarpetki rowerowe są przeznaczone na rower? W przeciwieństwie do zwykłych skarpetek te rowerowe mają więcej plusów. Są wykonane ze specjalnych szybkoschnących włókien i materiałów, które odprowadzają pot. Poza tym są bezszwowe, więc jeżdżąc w nich nie odczuwasz dyskomfortu, szczególnie w bardzo dopasowanych butach. Gdyby powyższe argumenty nie były wystarczające, kolorowe i oryginalne skarpety rowerowe to świetny sposób jak dodać do Twojej rowerowej stylizacji trochę oryginalności.

Ochraniacze na buty rowerowe

Ochraniacze na buty rowerowe są najczęściej wykonane z grubego neoprenu bądź cieńszego, wiatroodpornego materiału z polaru. Zostały zaprojektowane tak, aby chronić Cię przed zimnem, wilgocią lub jednym i drugim. U dołu znajdują się specjalne wycięcia na zatrzaski. Chronią również twoje buty przed kurzem, brudem i błotem.