Podczas jazdy na rowerze nic nie jest ważniejsze niż stopy. Może to nie brzmieć jak imponujące stwierdzenie, ale podczas każdej jazdy wykonujesz setki tysięcy uderzeń pedału. W jaki sposób objawia się ten wysiłek? Oczywiście poprzez nogi. Prawidłowo dopasowane bloki butów mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na: stopy, kostki, kolana, biodra, krzyż i wszystko z nimi związane.

REGULACJA KROK PO KROKU
Zasadniczo konieczne jest takie ustawienie bloków, aby środek pedału znajdował się na jednej linii z podeszwą stopy - to znaczy biomechanicznie optymalne ustawienie pedałowania i przenoszenia siły. Aby upewnić się, że ustawienie jest poprawne, wykonaj te proste czynności.

- Zacznij od usunięcia starych bloków lub przygotuj te nowo zakupione.
W tym momencie może być to okazja do rozważenia zakupu nowych bloków, zwłaszcza, jeśli stare są już mocno zużyte.
- Załóż buty i znajdź wybrzuszenie stopy.
Upewnij się, że masz na sobie zwykłe skarpety rowerowe. Załóż buty i zawiąż je tak jak zwykle. Powinieneś znaleźć wybrzuszenie stopy, przyciskając kciuk lub palec u nogi wzdłuż wewnętrznej krawędzi buta. Powinno być dość łatwe do znalezienia, ponieważ chodzi o stawy wystające pod dużym palcem.
- Zaznacz wybrzuszenie stopy
Oznacz bok buta tak dokładnie, jak to możliwe na wysokości środka wybrzuszenia stopy. W razie potrzeby poproś kogoś o pomoc. Powtórz to wszystko na drugiej stopie.

- Wzdłuż podeszwy oznacz kreskę
Zdejmij buty i połóż je na płaskiej powierzchni. Za pomocą np. linijki narysuj linię przez długość środka buta. Obróć but i upewnij się, że twój znak jest widoczny na podeszwie.
- Wyrównaj oznaczenie z krawędziami bloków
Po przykręceniu bloków, należy je luźno przymocować i wyrównać z punktem, w którym będzie środek osi pedału. Większość bloków ma znak (linię) z boku, który służy, jako wycięcie do zaznaczenia środka osi pedału, dzięki czemu można je łatwo wyrównać z wycięciem.
- Boczne ustawienie bloków
Przesuwaj kufry swobodnie z boku na bok, aby sprawdzić, jak blisko do linii środkowej roweru znajdują się stopy. Jeśli jedziesz ze zbyt szeroko rozstawionymi kolanami przesuń bloki do wewnątrz. Jeśli jeździsz z kolanami blisko ramy przesuń bloki na zewnątrz buta i stopę do wewnątrz. Ostatnim krokiem jest porządne dociśnięcie bloków i można z radością udać się w drogę.

CO OZNACZAJĄ KOLORY BLOKÓW?
Ilość luzu zależy od różnych kolorów bloków. Marka Look oferuje trzy rodzaje bloków: czarny jest stały, szary daje luz 4,5°, a czerwony zapewnia luz 9°. Shimano ma również trzy typy, tylko w innym kolorze: czerwony jest stały, niebieski ma kąt luzu 2°, a żółty 6°.

Podczas gdy wielu profesjonalnych zawodników preferuje super precyzyjną regulację i minimalny luz, dla jeźdźców hobbystów polecam używanie bloków z większym luzem, co zapewni wygodniejszą jazdę.
Bloki zużywają się bez względu na markę. To samo można powiedzieć o pedałach, z tym, że niektóre trzymają się lepiej niż inne. Pamiętaj o tym i sprawdzaj bloki raz w miesiącu, aby później, tuż przed wielkim wyścigiem nie okazało się, że są zbyt zużyte do jazdy.