Rozważasz zakup roweru MTB? Mamy kilka rad!

Tagi:
Rozważasz zakup roweru MTB? Mamy kilka rad! >

Ze względu na nieskończoną liczbę opcji zakupu roweru górskiego proces ten może wydawać się skomplikowany. Z zawieszeniem, bez zawieszenia, różne rozmiary kół i materiały ramy, a potem dochodzą do tego różne style jazdy. Ale który koniec końców wybrać?

Kolarstwo górskie dramatycznie ewoluowało od czasu pierwszych masowo produkowanych rowerów górskich w latach 80-tych. Dzisiejsze rowery górskie to niesamowite maszyny zaprojektowane z myślą o przyjemności i zabawie na wszystkich rodzajach tras. Aby jak najlepiej wykorzystać swój budżet, ważne jest, aby zrozumieć podstawy projektowania rowerów górskich, pomyśleć o własnym stylu jazdy, umiejętnościach i trasach, na których prawdopodobnie będziesz spędzać większość czasu. Decydując się na odpowiedni typ roweru górskiego, należy wziąć pod uwagę wiele innych czynników, od ceny po poszczególne elementy składające się na rower.

Chcesz dowiedzieć się, który rower górski jest dla Ciebie odpowiedni? Oto podstawowe wskazówki, jak to zrobić:

Typ roweru: Różne style jazdy wymagają różnych typów rowerów, więc najpierw musisz zastanowić się, gdzie i jak zamierzasz jeździć.

Kluczowe cechy: Podstawa to zawieszenie, rozmiar kół, materiały ramy, przełożenia i hamulce.

Komfort: upewnij się, że rower dobrze do Ciebie pasuje. Rower najlepiej wypróbować osobiście w sklepie lub po prostu wypożyczyć.

TYPY ROWERÓW GÓRSKICH

 

TRAIL BIKE 

Jazda trial jest prawdopodobnie najpopularniejszym stylem kolarstwa górskiego, ponieważ ta kategoria nie jest oparta na żadnym konkretnym typie wyścigów. Jeśli jesteś zainteresowany spotkaniem z przyjaciółmi na lokalnym torze i jazdą na podjazdach i zjazdach, jest to styl dla Ciebie. Rowery z tej kategorii kładą równy nacisk na zabawę, wydajność i rozsądną masę całkowitą. Oczywiście nie można zapominać o odpowiednim wyposażeniu do rowerów na szlaki. Czy to plecak na długie wyprawy, w którym zmieścisz wszystko, czego potrzebujesz, czy wygodna odzież rowerowa w postaci spodenek trailowych i luźnej koszulki.

Parametry:

  • Rowery trailowe są wyposażone w koła 27,5 "lub 29". Zawieszenie może mieć od 120 mm do 150 mm (przód i tył).
  • Geometrie rowerów przyczepianych są typowe dla „neutralnych” kątów główki (66 ° lub 68 °), ale różnią się w zależności od różnych stylów jazdy.
  • Opony trailowe zapewniają równowagę między trwałością, przyczepnością i wydajnością w zakresie oporów toczenia. 

(Uwaga: kąt główki ramy to kąt, jaki tworzy główka ramy z podłożem. Bardziej stromy kąt główki ramy oznacza zazwyczaj, że rower będzie skręcał szybciej i lepiej się wspinał. Niższy kąt ogólnie oznacza, że ​​rower zapewni lepszą stabilność przy dużych prędkości, ale nie będzie też idealny podczas wspinaczki.)

 

CROSS COUNTRY (XC) BICYKLE

Rowery górskie XC są stworzone dla rowerzystów, dla których wydajność pedałowania jest najwyższym priorytetem i podobnie jak udoskonalenia pod kątem wytrzymałości i wydajności. Geometria rowerów crossowych najbardziej przypomina rower szosowy. Skupienie się na wydajności i niewielkiej wadze nie jest pozbawione kompromisów. Rowery górskie XC są doskonałe dla rowerzystów, którzy mają zamiar pokonywać długie kilometry oraz dla tych, którzy wolą wspinaczkę niż zjazd. Rowerzyści XC preferują solidne buty do jazdy na rowerze górskim, z solidną podeszwą, która zapewni doskonałe przenoszenie energii i siły, która również dostatecznie ochroni podczas jazdy po bardziej wymagającym terenie skalistym.

Parametry:

  • Nowoczesne rowery XC wykorzystują największy rozmiar kół rowerów górskich - 29 cali
  • Ultralekka konstrukcja 120 mm lub mniej, to najlżejsze rowery górskie w historii.
  • W niektórych przypadkach w tej kategorii preferowane mogą być hardtaile
  • Dłuższe rozstawy osi, strome kąty główki (69 ° lub bardziej strome) oraz dłuższe mostki dają rowerzystom możliwość bardziej efektywnego pokonywania wzniesień.
  • Preferowane będą raczej opony, które mają mniejszą wagę, wydajność i większy opór toczenia, a nie przyczepność, kontrolę czy trwałość.

ALL MOUNTAIN ALEBO ENDURO BICYKLE

Moglibyśmy nazwać tę kategorię bratem roweru trial „Bajki” all-mountain stanowią centrum wyścigowego formatu zwanego „Enduro”, gdzie trzeba wejść na szczyt wzniesienia, ale mierzone są tylko odcinki zjazdowe. Rower górski all-mountain lub enduro to idealne połączenie, jeśli chcesz odpowiednio pedałować, ale naprawdę nie możesz się doczekać zjazdu z elementami technicznymi. Rower enduro nadaje się również dla rowerzystów, którzy chcą ominąć pedałowanie i zrobić kilka okrążeń w bike parku lub w terenie, do którego można dojechać kolejką linową.

Parametry:

  • Rowery enduro są wyposażone w koła 27,5 "lub 29" lub nawet w różnych rozmiarach, z 29 "z przodu i 27,5" z tyłu.
  • Rowery all-mountain mają nieco wyższe zawieszenie przednie niż rowery trailowe, od 140 mm do 180 mm.
  • Geometria zdecydowanie preferuje zjazdy niż wspinaczkę pod górę. Kąty wahają się od 65 ° do 67 °
  • Długi rozstaw osi, niższy środek i niższy kąt główki to kluczowe elementy, gdy mowa o nowoczesnej geometrii roweru all mountain / enduro.
  • Opony wszystkich tych rowerów preferują agresywne zakręty w celu pokonywania zakrętów i zwiększania przyczepności, ponieważ utrzymywanie roweru na torze z dużą prędkością jest ważną częścią jazdy.

 

ZJAZDOWE I FREERIDOWE „SPECJAŁY“

Rowery zjazdowe są przeznaczone do jazdy w stromym, trudnym terenie, do dużych prędkości, dużych spadków i skoków. Z tymi rowerami zazwyczaj szukasz innej drogi, aby dostać się na początek toru, czy to pieszo, czy kolejką linową. Jeśli daleki jesteś od wspinaczki pod górę, ale chcesz wędrować po parkach rowerowych, jechać po torze z dużą prędkością i pokonywać trudny technicznie teren, rower zjazdowy jest dokładnie tym, czego szukasz. Oczywiście rowery zjazdowe to także ochrona ciała i kończyn tj. kupując rower zjazdowy należy zakupić ochraniacze, które będą do Ciebie precyzyjnie pasować oraz niezbędny jest kask.

Parametry:

  • Przednie zawieszenie 170 mm do 200 mm (zwykle widelce dwupółkowe) i tylne zawieszenie 180 mm do 250 mm, parametry te przypominają coś, co można zobaczyć na motocyklach terenowych.
  • Te rowery są bardzo niskie (pochylenie mniejsze niż 65°) i mają bardzo nisko położony środek ciężkości, co zapewnia wygodną jazdę stromym terenem oraz pokonywanie agresywnych zakrętów.
  • Opony zjazdowe skupiają się na przyczepności i trwałości.

RODZAJE ROWERÓW GÓRSKICH 

Hardtail: te rowery mają przedni widelec, który pomaga amortyzować wstrząsy przedniego koła, ale tył roweru nie ma zawieszenia - hardtail. Hardtaile są zwykle tańsze niż rowery z pełnym zawieszeniem i mają mniej ruchomych części (co często skutkuje mniejszą konserwacją). Większość hardtaili ma możliwość zablokowania przedniego widelca, gdy sytuacja wymaga np. podczas wspinaczki na wzgórza.

Użytkownicy XC zwykle skłaniają się ku hardtailom, ponieważ te rowery umożliwiają bezpośrednie przenoszenie mocy między pedałem a tylną oponą. Niższe koszty, łatwiejsza konserwacja czynią je solidnym wyborem dla każdego, kto chce rozpocząć jazdę na rowerze górskim.

Rowery z pełną amortyzacją: istnieje wiele odmian rowerów z pełną amortyzacją, ale ogólna idea jest taka, że ​​przedni widelec i tylne zawieszenie pochłaniają wstrząsy w terenie. Ta funkcja drastycznie zmniejsza wpływ jazy po nierównym terenie na rowerzystę, zwiększa przyczepność i pozwala na przyjemniejszą jazdę.

W pełni resorowany rower może wchłonąć wiele nierówności terenowych, ale może też trochę się kołysać, a podczas wspinaczki pod górkę stracisz część przekazu energii. W rezultacie większość typów rowerów z pełną amortyzacją ma możliwość blokowania przedniego i tylnego zawieszenia, oferując lepsze przenoszenie mocy i bardziej wydajne podjazdy.

Na określaniu właściwości i zastosowania różnych rodzajów rowerów można poświęcić wiele czasu. Testowanie danego modelu to jedyny sposób, aby poczuć, czy dobrze się na nim jeździ i czy spełnia Twoje wymagania. Każda unikalna kombinacja geometrii, projektu i konstrukcji daje rowerowi różne cechy, dostosowane do różnych rowerzystów. Znajdź to, co odpowiada Ci najbardziej.