Przede wszystkim nie zgubić duszy

Tagi:
Przede wszystkim nie zgubić duszy>

Dusza w naszym codziennym życiu ma kilka znaczeń. Dusza ludzka, która jest jakby niematerialną istotą ludzkiego bytu, a z drugiej strony na przykład dusza rowerowa, która jest materialną istotą roweru. My skupimy się na materialnym znaczeniu słowa "dusza" i zbadamy, jakie mamy rodzaje, rozmiary, a nawet materiały dusz rowerowych. Czy wiedzieliście, że niektóre rodzaje są wykonane z plastiku? Może wydaje się wam, że wybór duszy do roweru nie jest żadną „alchemią”, ale biorąc pod uwagę nowe technologie produkcji i materiały, może was wiele informacji zaskoczyć. Holokolo.pl oferuje szeroki asortyment dusz, a ponadto podczas wyboru możecie dokładnie przefiltrować pożądane cechy. Mimo że może się wydawać, że to drobiazg, odpowiednia dusza może znacząco wpłynąć na waszą jazdę.

Rozmiary

Prawidłowy rozmiar duszy jest kluczowy. Dusze są produkowane w różnych rozmiarach, które odpowiadają oponom założonym na obręcz danego roweru. I uwaga! Nie chodzi tylko o średnicę opony, ale także o jej szerokość! Oba wymiary znajdziecie zawsze na boku opony i zazwyczaj są podawane w calach lub milimetrach.

Oto najczęściej spotykane rozmiary:

  • 26" – dawniej jedyny rozmiar dla rowerów górskich, teraz stopniowo odchodzi się od niego.

CONTINENTAL TOUR 26

  • 29" – najczęściej spotykany rozmiar rowerów górskich. Większe koła to lepsza stabilność i komfort.

Michelin INNER TUBE A4

  • 27,5" (650B) – kompromis między zaletami kół o rozmiarze 29 i 26 cali.

Schwalbe 650x27,5 AV21

  • 28" / 700C – standardowy rozmiar dla rowerów szosowych, trekkingowych, turystycznych. W przypadku tych typów rowerów możemy śledzić podawany rozmiar na oponie w milimetrach.

TUBOLITO S-TUBO CX/GRAVEL BLACK - SV42

Zdecydowanie upewnijcie się przed zakupem duszy, że znacie odpowiedni rozmiar opony. Nie ma nic gorszego, niż odkrycie, że kupiliście niewłaściwą duszę!

Rodzaje

Jeśli mamy odpowiedni rozmiar, musimy się zastanowić, czego właściwie oczekujemy od duszy. Czy zależy nam na jak najlżejszym materiale, czy może na maksymalnej ochronie przed przebiciem?

  • Standardowe dusze: Te dusze są dla większości z nas oczywistym wyborem. Zazwyczaj są wykonane z butylu i są idealne do codziennej jazdy.

CONTINENTAL CROSS 28 FV42

  • Dusze o niskiej masie: Jeśli należycie do zawodników lub macie ambicję pobić swoje rekordy, być może rozważacie lżejszą wersję. Te dusze są cieńsze, co oznacza niższą wagę, ale zazwyczaj również mniejszą odporność na przebicie.

CONTINENTAL RACE LIGHT 28 - 60mm

  • Dusze z ochroną przed przebiciem: Jeśli jeździcie po mieście lub na trasach, gdzie ryzyko przebicia jest większe, zdecydowanie zwróćcie uwagę na te dusze. Mają specjalną warstwę ochronną, która może znacznie zwiększyć komfort jazdy.

TUBOLITO S-TUBO CX/GRAVEL BLACK - SV42

Materiały

Jakie materiały są używane do produkcji dusz?

  • Butyl: Ten materiał to król wśród dusz. Jest trwały, utrzymuje ciśnienie i jest najbardziej przystępny cenowo.
  • Lateks: Jeśli chcecie coś lżejszego i szybszego, dusze lateksowe są świetnym wyborem. Przygotujcie się jednak na częstsze pompowanie, ponieważ powietrze ucieka z nich szybciej.
  • Plastik: Produkowane są technologią wtryskiwania materiału TPU (poliuretan) do formy. Oferują bezkonkurencyjną wagę (dla rozmiaru 29" około 70g) i według testów porównawczych również bardzo dobrą odporność na przebicie. Co więcej, niektóre firmy opracowały nawet dusze ekologiczne, wykonane z materiałów z recyklingu. Oprócz tego, że zapewnią wam komfortową jazdę, możecie także pomóc chronić naszą planetę!

Zawory

Zawory to kolejna rzecz, o której należy pamiętać. W zależności od otworu na zawór w obręczy rozróżniamy:

  • Zawór samochodowy (Schrader): Ten typ zaworu jest najbardziej rozpowszechniony i prawdopodobnie znacie go również z samochodów.
  • „Wąski” zawór Presta: Węższy, łatwy w obsłudze. Kiedyś głównie w rowerach szosowych, dziś powszechnie stosowany we wszystkich typach rowerów. Umożliwia precyzyjną regulację ciśnienia i jest lżejszy.

Zachowaj swój styl

Choć sama dusza jest ukryta w oponie i zwykle niewidoczna, jej zawór jest zawsze na widoku. A jeśli zależy wam na kolorystycznym dopasowaniu roweru, lub chcecie po prostu wyróżnić się z tłumu, istnieje możliwość zakupu kolorowych nakrętek na zawory. Wykonane są z plastiku lub aluminium i dostępne w różnych odcieniach kolorów. Możecie dodać swojemu rowerowi osobisty styl.

Więc zanim wyruszymy na kolejną rowerową przygodę, zawsze upewnijmy się, że mamy odpowiednie dusze. Z tą wiedzą każda jazda będzie pełną przyjemnością. Rowerom CHWAŁA!